طلاق زیبا
حامد وحیدیان
میخواست زنش را طلاق بدهد. از او پرسیدند چرا چنین تصمیمی گرفته ای؟ پاسخ داد: انسان آبروی همسرش را نزد بقیه حفظ می کند. بعد از مدتی که از هم جدا شده بودند، دوباره از او پرسیدند: خوب حالا بگو چرا از همسرت جدا شدی؟ گفت: انسان نباید پشت سر زن بیگانه صحبت کند.
در ذهن برخی از ما، جدایی و طلاق، همراه همیشگی دعوا، ناسزا و تهمت و بداخلاقی است. گویی رعایت اخلاق فقط مخصوص زمانی است که همه چیز وفق مرادمان باشد. کمتر دیده یا شنیده ایم طلاقی همراه با رعایت اخلاق به انجام رسیده باشد. اما سفارش قرآن، رعایت اخلاق در همه مراحل زندگی است؛ حتی زمانی که قصد جدایی از یکدیگر را داریم:«و چون زنان را طلاق دادید و به [نزدیک] پایان عده خود رسیدند یا به نیکویی نگاهشان دارید یا به نیکویی رهایشان سازید.»(بقره:231)




هر روز قرآن بخوانید
محمد مهدی عباسی آغوی
با لبخندی پر از وقار و چشمانی لبریز مهر از ما استقبال کرد. در گوشه اتاقی سه در چهار با شیشه های بلند روی صندلی نشسته بود. وضعیت جسمی پیرمرد اجازه بلند شدن نمی داد. رفتیم جلو تا دستش را به رسم ادب و تبریک ببوسیم ولی نگذاشت و دست ها را بالا برد و گفت: بفرمایید. رو به هر یک از ما کرد و با سلام و خوش آمد و احوال پرسی از کارهایمان پرسید و چند توصیه ارزشمند به هریک از ما فرمود که حتما حاصل عمری مجاهده علمی و عملی آیت الله العضمی وحید خراسانی دام ظله العالی است: 1. هر روز قرآن بخوانید «فاقرئوا ما تیسّر من القرآن» و آ« را به حضرت امام زمان (عج) هدیه کنید. در روایت صحیح است که هر کس چنین کند، با آن حضرت خواهد بود و کسی که با ولی عصر ارواحنافداه باشد، با همه انبیا و ائمه (ع) است.   2. نماز را اول وقت بخوانید.   3. بعد از هر نماز 70 بار ذکر «یا فتاح و یا رزاق» را بگویید، برای افزایش روزی خوب است.
با حوصله تمام مثل یک طلبه معمولی به سؤال های شرعی ما جواب دادند و خیلی دعایمان کردند. آری، «انسان های بزرگ و با همت، همانند کوه اند که هرچه بیشتر به آنان نزدیک شوی، عظمت آنها بر تو آشکارتر می شود...».






برچسب ها : طلیعه  ,