شهادت امام صادق (ع)


طیبه چراغی


موج بیداری


امام صادق (ع) نوزده سال با پدر بزرگوار خویش زندگی کرد و پس از شهادت آن حضرت، جانشین او گردید و مسئولیت خطیر امامت را بر دوش گرفت. بخش مهمی از دوران زندگی امام، دوران فشار و خفقان بنی امیه بود. پیدایش نوعی تشنج، اضطراب و بی ثباتی حاکم بر جامعه، مشکل دیگر آن عصر بود؛ از این رو، بعضی از مردم برای اینکه خود را دوستدار زمامداران و طرفداران آنها قلمداد کنند تا از خطر محفوظ بمانند، یکدیگر را متهم می کردند و از این راه، خود را به درگاه حکمرانان خودکامه نزدیک می ساختند. در این میان، از کسانی که بیش از دیگران با آزار و شکنجه روبرو شدند، امام صادق (ع) ، پیروان و شیعیان حضرت بودند، زیرا در برابر ستم هایی که از سوی امویان به مردم می رسید، ساکت نمی نشستند و در برابر آنها ایستادگی می کردند.



دانشگاه امام صادق(ع)


امام با تمام جریان های فکری و عقیدتی آن روز برخورد کرد و موضع اسلام و تشیع را در برابر آنها روشن ساخت و برتری بینش اسلام را ثابت نمود. پیشوایان مشهور اهل سنت، بدون واسطه یا باواسطه ، شاگرد امام بوده اند. ابوحنیفه، یکی از آنان است که دو سال شاگرد امام بوده است. خود او، این دوسال را پایه علوم و دانش خود معرفی می کند و می گوید:« اگر آن دو سال نبود، نعمان هلاک می شد.» شاگردان امام صادق (ع) از نقاط مختلف همچون کوفه، بصره، واسط، حجاز و امثال آن و نیز از قبایل گوناگون بودند که به مکتب آن حضرت می پیوستند. در وسعت دانشگاه امام همین قدر بس که یکی از شاگردان حضرت می گوید:« در مسجد کوفه، نهصد نفر استاد حدیث مشاهده کردم که همگی از جعفر بن محمد (ع) حدیث نقل می کردند».



نور و بیماری


یکی از نظریه های علمی امام صادق (ع) انتقال بیماری از راه نور است. امام می فرمود:« برخی از نورها اگر از یک بیمار به شخص سالم بتابد، ممکن است که شخص سالم را بیمار کند». دانشمندان این نظریه را در شمار خرافات می پنداشتند تا اینکه تحقیقات علمی جدید ثابت کرد که این نظریه حقیقت دارد. نخستین بار در اتحاد جماهیر شوروی (سابق) پس از بیست سال آزمایش این فرضیه اثبات شد. از آزمایش های گوناگون این نتیجه به دست آمد که هر یک از سلول های بدن، مانند یک فرستنده و گیرنده عمل می کنند که اشعه و نور می فرستند و نیز تحت تأثیر نور قرار می گیرد و نورها را ضبط می کند.
حال اگر اشعه ای که ضبط کرده، از نوع ماورای بنفش باشد که از یک سلول بیمار ساطع شده، سلول سالم که آن اشعه را دریافت می کند نیز بیمار خواهد شد.






برچسب ها : اسوه خوبان  ,