دختر

زیباترین دختر ایران

میشل شولتس کرزیزانوفسکی، عکاس اهل هلند به دنبال یافتن جواب این سؤال که « زیبایی چیست؟» پنج قاره جهان را زیر پا گذاشت و  از آدم های مختلف در این مورد سؤال کرد. او برای انجام این پروژه عکاسی در کشورهای مختلف آگهی  هایی به این مضمون در روزنامه چاپ کرد: «هرکس خود را زیباترین انسان ها می داند، به این آگهی پاسخ دهد.» علاوه بر آگهی، به همراه تیم خود به مناطق مختلف جهان سفر کرده و از نزدیک با مردم گفت و گو کرده است. بیشتر پاسخ دهندگان دلیل ویژه ای برای زیبا دانستن خود ذکر نکردند، اما دسته ی دیگری نیز دلائل عجیب و غریبی برای خود داشتند. او گرچه با پاسخ هایی متفاوت در این زمینه روبرو شد، اما عجیب ترین و شاید متفاوت ترین پاسخ را در ایران شنید. روزی که مهدیه آذری، دخترک ده ساله ایرانی جلوی دوربین او حاضر شد و به او گفت: «من زیباترین دختر جهان هستم، چون نماز می خوانم.» البته عکاس هلندی، که درکی درست از ارزش ها و آثار نماز و نقش آن در سلامت روحی و جسمی مسلمانان ندارد، در واکنش به حرف این دختر فهمیده، خیلی ساده و سرسری می گوید که این حرف نشانه شستشوی مغزی کامل است. در آخر هم این عکاس 61 ساله هلندی، بعد از پنج سال جست و جو به دنبال معنای زیبایی، در پایان پروژه به این نتیجه رسید که به پاسخ سؤالش نرسیده است. خوب است به این پژوهشگر دوربینی اطمینان بدهیم که با لنزهایی که شما کار گذاشته اید، محال است که زیباترین را بیابید!

 

فواید شیر مادر

فواید شیر مادران برای مادران

تا الان همه در مورد فوائد شیر مادر برای نوزادان صحبت می شد اما این بار سخن از تحقیقات جدیدی است که تأثیرات شیر مادر بر سلامت خود مادران را بیان نموده است. پژوهشگران آکادمی طب کودکان اعلام کردند: شیر دادن به نوزادان خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و روماتیسم را در مادران کم می کند. همچنین برای سلامت ذهنی مادران مفید بوده، به گونه ای که تحقیقات نشان می دهد میزان افسردگی بعد از زایمان در زنانی که به فرزندان خود شیر نمی دهند، بیشتر است. علاوه بر فایده کوتاه مدت، شیر دادن فواید بلند مدتی هم دارد. شیر دادن به مادر کمک می کند که راحت تر به وزن قبل از بارداری اش برگردد. مسئله مهم تر آنکه مادرانی که در دوران بارداری دچار دیابت حاملگی بودند، اگر از مبتلا شدن به دیابت نوع دوم می ترسند، باید بدانند که این خطر به ازای هر سال شیر دادن به نوزادان، 4 تا 12 درصد کاهش می یابد. خطر ابتلا به روماتیسم مفاصل در مادرانی که در طول زندگی به نوزادانشان دست کم 12 ماه شیر داده اند، 20 درصد و مادرانی که دست کم 24 ماه شیر داده اند، 50 درصد کاهش می یابد. همچنین خطر ابتلا به فشار خون در مادران را 11 درصد، خطر افزایش میانگین چربی در خون را به میزان 19 درصد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را نیز 10 درصد کاهش می دهد. در پایان، این تحقیقات روشن کرد که خطر ابتلا به سرطان سینه و تخمدان نیز در زنانی که به فرزندان خود بیش از یک سال شیر می دهند، 28 درصد کاهش خواهد یافت. با این همه فایده می توان بهانه به هم خوردن تناسب اندام را نادیده گرفت!

 


هشدار مردانه

فشارهای فرهنگی سال های اخیر باعث شده است که برخی مردان فکر کنند چاقی مشکل خاص زنان است. این در حالی است که تحقیقات جدید نشان می دهد چاقی برای مردان مشکلات زیادی به همراه دارد. مردان زیادی هستند که از خطرات چاقی برای سلامت خود بی خبرند. مردان بسیار بیشتر از زنان از چاقی و یا چاقی مفرط رنج می برند. دو سوم مردان، چاق و یا چاق مفرط هستند و اگر همین طور پیش برود، احتمالا میزان چاقی مفرط آنها تا سال 2959 به 60 درصد افزایش خواهد یافت. اینکه مردان فکر می کنند چاقی مشکل زنان است، ریشه فرهنگی دارد و در مجموع به نظر می رسد که مردان کمتر متوجه ارتباط بین اضافه وزن و بیماری هستند. چاقی خطر بیماری های قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد. همچنین اضافه وزن، خطر بسیاری از بیماری های مختلف سرطانی را تشدید می کند. مردان بیشتر از زنان تحرک دارند، اما وقتی به سن 30 سال و بالاتر می رسند بسیاری از آنها فکر می کنند استقامت بدنشان مانند دوران جوانی نیست و یا نگران شکستگی یا زخمی شدن بدنشان هستند. آنها به جای آنکه سبک بازی خود مثل فوتبال را تغییر دهند، به طور کلی دست از ورزش می کشند. این در حالی است که راه های بهتری برای ورزش های کم خطر وجود دارد. مثلا یک مطالعه در هلند نشان داد، کسانی که با دوچرخه سر کار می رفتند، کمتر دچار بیماری می شدند. خوب است آقایان هم کمی به فکر خودشان باشند!


 

آلودگی هوای افغانستان

استفاده آمریکایی ها از مهمات رادیو اکتیو در افغانستان، نه تنها خانه و زندگی و عزیزان مردم این کشور را به خطر انداخته، بلکه سلامت مردم این کشور را نیز نابود کرده و آینده ژنتیکی آنان را به خطر انداختهاست. به خاطر استفاده آمریکا از اورانیوم ضعیف شده در جنگ با افغانستان، کودکانی در این کشور متولد می شوند که دچار کمبودهای جدی هستند. تحقیقات نشان داده است که قرار گرفتن در معرض اورانیوم ضعیف شده، موجب آسیب های ژنتیکی، نقص های مادرزادی، سرطان، انواع دیابت، آسیب دیدن سیستم ایمنی بدن و سایر بیماری های جدی می شود. براساس شواهد،نظامیان آمریکایی هنوز هم از این مهمات استفاده می کنند. راستی اگر این ها هم نبود، همین ریزگردها به اندازه کافی برای این کشور و همسایه هاش تحفه داشت!


به خاطر چشمتان نوشابه نخورید

متخصص تغذیه می گفت: هیچ مزایایی برای نوشابه وجود ندارد. البته اگر همین بی مزیت بودن توقف می کرد، باز جای نگرانی نبود . اما تحقیقات جدید نشان داده است که مصرف زیاد نوشابه های شیرین در نوجوانان – جدای از مشکلاتی که برای فشار خون و دیابت آنها در آینده ایجاد میکند – نشانه های ابتدایی بیماری قلبی عروقی را در آنها افزایش می دهد. همچنین سلامت شبکیه چشم آنها را به خطر می اندازد. محققان پزشکی، برای اولین بار ارتباط بین کربوهیدرات ها و سلامت شبکیه چشم کودکان را بررسی کردند. سلامت رگ های خونی شبکیه از سلامت سراسر رگ های بدن خبر می دهد. رگ های خونی باریک داخل چشم، که بیشتر مواقع نشانه ای خستگی تلقی می شود، به عنوان یک نشانه ابتدایی برای بیماری قلبی عروقی در بزرگسالی است. کاهش مصرف کربوهیدرات ها (نوشابه یا شربت) نقش مهمی در کاهش سرعت کلی بیماری های قلبی عروقی و مرگ و میرها دارد.

 

عینک دودی

دنیا در قاب دودی

اشعه های ماورای بنفشی که در نور خورشید وجود دارند، در تمام طول سال و در همه فصل ها به سمت زمین تابیده می شوند. اگر این اشعه ها برای مدتی طولانی با چشم انسان تماس مستقیم داشته باشند، احتمال بروز آب مروارید زودرس و عارضه ناخنک چشم را در افراد افزایش می دهد. به همین دلیل این تصور که عینک آفتابی تنها مخصوص تابستان است، فکر اشتباهی است و کسانی که در معرض نور آفتاب هستند باید در همه فصل ها از عینک آفتابی مناسب استفاده کنند. البته هنگام خرید عینک آفتابی، باید دقت کرد که شیشه های آن موج موج نداشته باشد. عینک هایی که شیشه های آنها موج دارد، غیر استاندارد هستند و کیفیت لازم را ندارند و در صورت استفاده از این نوع عینک ها، مشکلاتی از قبیل اختلال دید و سردرد در فرد ایجاد می شود. رنگ شیشه های عینک آفتابی بهتر است قهوه ای و یا یک رنگ تیره باشد و به دلیل حساس بودن چشم، هنگام خرید عینک حتما باید از استاندارد بودن آن اطمینان حاصل کرد.


 

آرامش خود را حفظ کنید

پژوهشگران دریافته اند که به هنگام بروز سختی ها مانند حوادث طبیعی، جنین های پسر کمتر متولد می شوند. جنین پسر ضعیف تر از جنین دختر بوده و احتمال باقی ماندن آن در این شرایط کمتر است. شیوه زندگی زنان با مرگ جنین در رحم ارتباط دارد. سابقه پزشکی و وضعیت سلامتی زنان قبل از بارداری، بزرگترین فاکتوری است  که می توان از طریق آن میزان خطر مرگ جنین در رحم آنها را مشخص کرد. اگرچه داشتن سابقه مرگ جنین یا بچه دار نشدن در گذشته یا چاقی، دیابت و... از جمله این عوامل به شمار می رود،اما استرس مادر باردار به جنین صدمه وارد می کند و ممکن است به فعال شدن بدن او در جهت مرگ جنین پسر بیانجامد.

 مهدی کریمی - شهیده تهرانی