^ـ^  خوردن چای شیرین کم رنگ، شیر گرم، فرنی و حلیم کم روغن در آغاز افطار مناسب است. نان و پنیر و سبزی (ضدعفونی شده) و یا نان و پنیر و مغز گردو نیز خوب است. سبزی را در افطار میل کنید. سبزی در سحری، گاهی منجر به تشنگی در طول روز می شود.

^ـ^ حتما برای صرف سحری، کمی زودتر از خواب پاشید تا هم ضمن استفاده از برکات معنوی ساعات سحر و مناجات، بدون عجله و با آرامش سحری بخورید. حتی اگر میل به خوردن غذا ندارید، آب، چای، شیر و مانند این ها را فراموش نکنید.

^ـ^ حتما در غذای افطار و به خصوص سحر، میوه میل کنید. علاوه بر میوه جات فصل، از خیسانده برگ آلو، زردآلو، انجیر و مانند این ها هم می توان به عنوان میوه استفاده کرد. گوجه فرنگی هم می تواند نقش میوه را داشته باشد.

^ـ^ در طول زمان روزه از رفتن به حمام داغ، خون دادن و کارهایی که موجب ضعف و بی حالی می شود خودداری کنید.

^ـ^ معده خالی در هنگام افطار تحمل غذای خشن را ندارد. لذا خوردن غذاهای سهل الهضم و تقریبا نرم برای افطار مناسب تر است.

^ـ^ اگر تخم مرغ میل می کنید در درجه اول به صورت آب پز سفت و در درجه دوم به صورت نیم بند (به شرط آنکه سفیده آن منعقد شده باشد و زرده کمی حالت سفتی به خود گرفته باشد) میل کنید. تخم مرغ نیمرو زیان بخش بوده و هم چنین دیر هضم تر از تخم مرغ آب پز است.

^ـ^ سالاد (بدون پیاز) مکمل خوبی برای غذاها در ماه مبارک رمضان است. بادمجان، فلفل و ادویه ها گاهی موجب احساس تشنگی در طول روز می شود.

^ـ^ از تغییرات شدید در عادات غذایی و خوردن غذاهای نامأنوس و یا غذاهایی که برای شما ناراحتی بوجود می آورد در ماه رمضان خودداری کنید.

^ـ^ کله پاچه و سیرآبی موجب تشنگی زیاد می شود، لذا بهتر است میل نکنید ولی اگر مایلید میل کنید به صورت کم آب، کم نمک و آن هم در افطار میل کنید.

^ـ^ مصرف نوشابه های گازدار به طور کلی و در ماه مبارک رمضان به طور خاص ممکن است موجب تحریک در معده به خصوص در افراد مبتلا به التهاب معده شود.

^ـ^ در ماه مبارک بیش از سایر اوقات به بهداشت دهان و دندان توجه کنید. حتما بعد از صرف افطاری و سحری دندان های خود را به دقت مسواک کنید. مسواک را طوری در لیوان قرار دهید که قسمت موئین آن بیرون بماند و زود خشک شود.

^ـ^ توصیه می شود به جای نوشیدن آب سرد در هنگام افطار، روزه خود را با خرما، آب گرم، و یا چای باز کنید. مصرف این مواد سبب کنترل اشتها می شود و از بیش خواری به هنگام افطار ممانعت می کند.

^ـ^ از نوشیدن بیش از اندازه چای در وعده سحری اجتناب کنید چون چای موجب افزایش دفع ادرار و از دست رفتن نم های معدنی می شود که بدن شما در طول روز به آن احتیاج دارد.

^ـ^ از مصرف تنقلات زیاد در فاصله افطار تا سحر پرهیز کنید، این قبیل مواد دیرهضم هستند و سبب می شوند که هنگام سحر به دلیل پری معده میل به غذا کاهش یابد.

^ـ^ به طور کلی توصیه می کنیم به جای غذاهای چرب و سرخ شده از غذاهای آب پز و بخار پز و کبابی استفاده شود. ( واقعا داریم یه همچین چیزی؟!!!!!!!داریم ما؟!!!!!!)

^ـ^ سحری باید ویژگی یک وعده ناهار را داشته باشد. ضمن این که باید به گونه ای باشد که احساس تشنگی را به حداقل برساند. غذاهایی که آب جذب می کند مانند ماکارونی، ته دیگ و آش رشته، ایجاد تشنگی می کنند. استفاده از سالاد و هندوانه تا حدود زیادی مانع تشنگی می شود.

^ـ^ بدون سحری خوردن روزه نگیرید به ویژه در نوجوانان گرسنگی طولانی مدت سبب افت قند خون به میزان زیادی شده و سبب تحلیل رفتن عضلات می شود که بسیار زیان آور است.