مشاوره

 

چگونه محبتم را نسبت به شوهرم ابراز کنم و به او نشان بدهم که دوستش دارم؟

زن نیز باید علاقه خود را به شوهرش ابراز کند. اولین راه ابراز محبت, با زبان و گفتار است. خانم محترم! چه مانعی دارد گاهی به شوهرت بگویی عزیزم واقعا تو را دوست دارم؛ اگر در بیرون خانه است به او تلفن بزن و حالش را بپرس؛ اگر از موقع معمول دیرتر به خانه آمد, بگو: «در انتظار مقدمت بودم, از دیر آمدنت ناراحت شدم». اگر از سفر آمده به او بگو:«خوب شد آمدی دلم برایت تنگ شده بود».و...

در ادامه, چند راه دیگر ابراز علاقه زن به شوهرش را ذکر می کنیم:

**>


1-    با شوهرتان سازگار باشید 

برخورد بین دو انسان –زن و شوهر- که دارای دیدگاه های متفاوتی هستند باعث پیدایی بیشتر مشکلات زندگی می شود این دیدگاه ها اگر به طور اتفاقی با یکدیگر هم سو باشند, بروز مشکلات بسیار اندک و گذرا خواهد بود, ولی در غیر این صورت, سبب ساز بروز پاره ای اختلاف ها و برخوردها می شود. برای مثال, شما مایلید به دانشگاه بروید و به تحصیل ادامه دهید, اما شوهرتان می خواهد شما در خانه بنشینید و به خانه داری و رسیدگی به همسر و فرزندان بپردازید. یا در مورد دیگر, شوهر شما پس از کار روزانه, عصر هنگام به خانه می آید تا شبی آرام را در خانه بگذراند, اما شما که تمام روز را در خانه به سر برده اید مایلید که برای گردش یا مهمانی از خانه خارج شوید, در این جاست که یک برخورد بین زن و شوهر پدید می آید و هر یک با دلایلی که برای خودش قانع کننده است, خواسته خود را فریاد می زند.

هر زوجی این مسایل را دارند. برای رفع اختلافاتی که میان زن وشوهر پیش می آید چه باید کرد؟ ناگزیر باید یکی از آن دو از خواست خود بگذرد. بسیاری از روان شناسان و مشاوران خانواده معتقدند در این گونه موارد لازم است زن کوتاه بیاید و از شوهر خود اطاعت کند. اسلام نیز این نظر را مورد تأیید قرار می دهد. پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «یا معاشر النساء... و أطعن أزواجکن؛ ای بانوان... از شوهرانتان اطاعت کنید.»

مرد و زن هرچند از لحاظ انسان بودن یکسان هستند, اما از حیث وظیفه و کارکرد با یکدیگر تفاوت دارند. خداوند بر اساس ویژگی های جسمی و روحی مرد و زن, مقرر داشت که مرد, رئیس خانواده و زنش معاون او باشد. هر سازمانی یک رئیس دارد و خانواده نیز از این قائده مستثنی نیست. وقتی به شوهرتان این امکان را می دهید که رئیس خانواده باشد, کار درستی انجام می دهید که به صلاح خود شما خواهد بود. ممکن است بپرسید آیا این روش, یعنی اطاعت از شوهر و وفق دادن خود با او, زن را برده شوهرش نمی کند؟ اصلا, یک زن شایسته , یک برده نیست؛ او بزرگوارانه تصمیم می گیرد که خود را با زندگی شوهرش سازگار کند, هرچند که گاهی اوقات ممکن است این کار بسیار سخت باشد. مرد نیز باید به نوبه خود برای سپاس گزاری از همسرش, فداکاری او را جبران کند و خواسته هایش را برآورده سازد. مرد هنگامی عاشق همسرش می شود که زن, تمام زندگی اش را وقف شوهرش کند و به او احترام بگذارد و دوستش بدارد. در این وضعیت است که زن به راستی در چشم شوهرش زیبا می شود و به صورت گوهری گران بها در می آید که شوهرش حاضر نیست او را با هیچ ثروتی عوض کند.


2-    به شوهرتان احترام بگذارید 

حفظ حرمت و شخصیت ما در گرو احترامی است که به شخصیت دیگران می گذاریم. رعایت این مسأله به ویژه از سوی کسانی که با هم انس و الفتی دارند, باعث استحکام دوستی و گرمی روابط آنان می شود. در این میان زن و شوهر به دلیل ارتباط بسیار نزدیکشان, بیش از همه موظف به پاسداری از شأن و منزلت یکدیگر هستند.

احترام گذاشتن به مرد یکی از مهم ترین راه های ابراز محبت به اوست. وقتی زن, هنگام ورود شوهر, با لبی خندان و چهره ای گشاده به استقبال او برود, به او مهرمندانه سلام کند, خوش آمد بگوید و مؤدبانه کنارش بنشیند, مهم ترین کار را در جلب محبت و رضایت شوهرش انجام داده است. پیامبر اکرم(ص) فرمودند:« حقّ الرّجل علی المرأه أناره السّراج و إصلاح الطّعام و أن تستقبله عند باب بیتها فترحب؛ حق مرد بر زن آن است که چراغ خانه را روشن کند, غذا را آماده کند, و هنگام ورود مرد به خانه, تا جلوی در به استقبال او برود و به او خوش آمد بگوید».


3-    به شوهرتان توجه کنید 

مردها مایلند از سوی همسرشان مورد توجه قرار گیرند. دوست دارند آنان را در مقایسه با دیگران و به ویژه فرزندان, در اولویت قرار دهند, آن ها را مهم ترین شخص زندگی خود بدانند. اگر خسته اند اسباب استراحت آنان را فراهم کنند, اگر گرسنه یا تشنه اند نیازشان را برطرف سازند, و اگر بیمارند, پرستاری شان کنند. 

زن نیز باید گوش های شنوایش را از فرصت درددل های شوهر دریغ نکند. این گونه زن ها باعث موازنه و تقویت احساس تعادل روحی در مرد و خوشبختی و کامیابی در ازدواج هستند. گوش دادن به درددل و حرف های شوهر, بدون آن که اظهار نظر یا اندرزی به او داده شود, روشی است ساده برای محبت کردن به مرد.


4-    شوهرتان را همان گونه که هست بپذیرید 

یک مرد نیاز دارد همان گونه که هست, پذیرفته شود, دقیقا همان طوری که هست. این پذیرش کامل و همه جانبه, وی را متقاعد می کند که شما به راستی او را دوست دارید. همسر شما نیاز دارد که احساس کند از اهمیت برخوردار است, دوستش دارید و او را می پذیرید. اگر شما ویژگی های فردی او را نپذیرید پس چه کسی باید پذیرای آن ها شود؟ یک زن شایسته, به علایق خاص شوهرش توجه می کند, خواه این علاقه ها یک غذای خاص, روابط جنسی, یا کوهنوردی با دوستان باشد. یک زن کامل, به شوهرش امکان می دهد که از پذیرشی بی قید و شرط برخوردار شود. 

پس اولا, هیچ گاه غر نزنید و مطمئن باشید غر زدن برای چیزهای بی اهمیت فقط او را از محیط خانه بیزار می کند. تأثیر غر زدن, درست برعکس پذیرش وضعیت شوهر است.

و ثانیا, هرگز او را با مرد دیگری مقایسه نکنید .مردهای دیگر را به رخ شوهرتان نکشید. این کار به او احساس ناشایستگی می دهد و اعتماد به نفس او را می گیرد. به او اجازه دهید همان مرد شایسته ای باشد که هست. بدانید که اگر به او آزادی بدهید که خودش باشد, او بهترین فرد می شود.


5-    شوهرتان را تحسین کنید 

به عنوان یک زن, شما آرزو دارید که مورد عشق و علاقه همسرتان باشید. در مقابل, شوهر شما هم به عنوان یک مرد آرزو دارد که شما وی را تحسین کنید. این نخستین نیاز او در خانه است. او با شما ازدواج کرد چون می اندیشید شما بهترین همسر دنیا هستید. او به حمایت و تمجید شما نیاز دارد؛ برای آن که همیشه با شور و نشاط باشد, وگرنه به خانواده اش بی رغبت می شود. 

از همین حالا تصمیم بگیرید که وجود شوهر را در منزل جدی بگیرید. هنگامی که صحبت می کند تحسینش کنید. به چیزی که می گوید توجه کنید. اجازه دهید که احساس کند شما خیلی به او اهمیت می دهید. همه مردها صفات قابل تحسینی دارند. همچنین می توانید از هوش و عقل و درایتش, از اخلاق خوش, از وقت شناس بودنش و ... تعریف و تمجید کنید. 

منظور ما این نیست که شما برای پدید آوردن احساس غرور و شخصیت در شوهرتان به دروغ و نیرنگ متوسل شوید. همه افراد, تفاوت میان تحسین و تملق را درک می کنند, بلکه منظور این است که این نیاز شوهرتان را درک کنید. درصدد یافتن ویژگی های مثبت شایسته ستایش او برآیید؛ خودش هم تاکنون به داشتن آن صفات توجه نداشته است. 

 






برچسب ها : مشاوره خوبان  ,